(Criteris de cinema és un bloc del grup Panorames de cinema)

Adéu al mascle

Ciao maschio 1977 Marco Ferreri
Gerad Depardieu, James Coco, Marcelo Mastroiani, Geraldine Fitzgerald

Adéu al mascle mostra les coordenades eròtic-violentes que representaven el progressiu desplaçament cultural de la figura de Marco Ferreri, la seva actitud anàrquica, inicialment tolerada per la rendibilitat ecònomica d'un film com La gran bouffe.

Però Ferreri es més. Sobretot des que amb L'última dona va proclamar la mort del mascle com a avançament de la crisi d'una societat occidental a la qual es refereix explícitament a Adéu al mascle.

Una residència geriàtrica, un museu de figures de cera habitat per un Neró amb rostre de Nixon i, sobretot, la patètica imatge del cadàver de King Kong estés damunt les platges de Manhattan constitueixen simbols explícits d'aquesta decadència molt pròxima a la de la fi del món. Per aixó, el protagonista masculí d'aquesta faula futurista pot considerar-se com a prototip de l'home d'una nova transició biològica: violat per una actriu, rebutjarà la paternitat del seu propi fill per a assumir, en canvi, la d'un ximpanzè aparegut entre les restes mortals de King Kong.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada