(Criteris de cinema és un bloc del grup Panorames de cinema)

Akira

Akira (アキラ) 1989 Katsuhiro Otomo
Dibuixos animats

La ciutat de Tòquio de l'any 2019 es caracteritza perquè és una ciutat d'aturats, droga, violència i terrorisme. Només el mite d'Akira sembla que pugui fer canviar les coses...

La història que s'explica, una mica críptica però decididament suggestiva, s'emplaça en un futur Neo-Tòquio nascut de les ruïnes d'una Tercera Guerra Mundial, una urbs immensa i caòtica infestada de bandes delinqüents, de revolucionaris terroristes i d'un joc d'estira i arronsa entre polítics, científics i militars. En el si d'aquesta societat ha quedat emmagatzemada, als soterranis de l'estadi olímpic, una mena d'energia còsmica en estat essencial i pur que, sota el nom d'Akira, és guardada amb zel, preparada a activar-se en contacte amb una nova superraça d'infants superdotats que el govern crea amb finalitats experimentals.

Persecucions en moto, baralles increïbles, extraordinàries seqüències d'explosions i cataclismes, un apocalíptic disseny de ciutat futurista, una mica d'humor i molta violència, es donen cita en aquesta autèntica fita en la història dels dibuixos animats: mentre la veus t'oblides fàcilment que es tracta d'un film d'animació, ja que la profunditat de camp, el moviment, el ritme, la planificació, el guió i els efectes especials, remeten a una enorme pel·lícula de ciència ficció, amb fotografia real.

Com a síntexi -i variació relativa- del còmic, se li pot retreure que encara és poc sintètica -amb mitja horeta menys podria explicar el mateix- i que el seu misticisme visual final, a l'estil del 2001 de Kubrick, és un xic llarg per repetitiu.

Visionaris del còmic de la categoria de Möebius i Jodorowsky, han ajudat molt a consolidar el prestigi d'Otomo amb definicions tant llampants com: "Akira és tan indefinible com quan Kurosawa i Mizoguchi es van donar a conèixer al públic europeu, perque és part d'una evolució en imatges artística i filosòfica, que ens sorprén com si fos una revolució" i "Akira és el plany d'un jove poeta i no hi ha cap diferència entre Otomo i Rimbaud".

Sigui vàlid, o no, el que diuen els entesos, el que és indubtable és que Akira revoluciona el panorama de l'animació amb un gust pictòric molt particular i una concepció del dibuix i el moviment francament singulars i, conseqüentment, molt gaudible.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada