(Criteris de cinema és un bloc del grup Panorames de cinema)

L'abraçada de la mort

Criss Cross 1947 Robert Siodmak.
Burt Lancaster, Dan Duryea, Ivonne De Carlo

Memorable títol del cinema negre de Robert Siodmak. L'abraçada de la mort explica una història característica dins d'aquest gènere: la d'un home que cau en desgràcia per culpa d'unes faldilles: aixó en llenguatge de thriller clàssic, vol dir tenir la mala sort d'estar enamorat de la dona d'un ganster.

La pel·lícula es dintingeix per l'interés amb que Siodmak va abordar el treball sobre les llums i les ombres, i per la progressiva tendència a l'abstracciò formal que acaba presidint-la. Podem comprovar, per exemple, a les últimes seqüècies, la llarga espera a l'hospital, amb l'angoixa del protagonista immòbil esperant veure a través del mirall la imatge del seu assassí; el viatge en cotxe, on el rostre del criminal apareix també en el mirall retrovisor, o la sensacional trobada a la cabanya davant del mar, on Siodmak converteix la porta en una frontera entre claror i foscor, entre vida i mort, amor i traïció, tot just abans del tiroteig final.

Siodmak, format a Alemanya, havía heretat molts d'aquests procediments de la gran tradició de l'expressionisme germànic, però la seva utilització en el context del cinema de gèneres a Hollywood li va permetre arribar a un grau de depuració i volada estètica remarcable i, conseqüentement, inoblidable.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada