(Criteris de cinema és un bloc del grup Panorames de cinema)

Amarcord

Amacord 1973 Federico Fellini
Magali Noel, Aldo Brancia, Pupella Maggio, Bruno Zanim

Hi ha múltiples arguments en aquest fresc costumista fet de records del passat recent de la història d'Itàlia i d'il·lusions d'adolescència del realitzador. El subjectiu deixa entreveure el real i el quadre d'època, tenyit de tendresa i d'ironia, conjuga naturalisme i caricatura i fa entranyable la rememoració d'una etapa històrica, la crueltat de la qual no hi és negligida, tot i que Fellini ho passi tot plegat pel sedà de la nostàlgia i la fantasia.

Amarcord és la coronació d'un estil, d'una manera de fer cinema i d'una manera de narrar que Fellini havia anat depurant: la progressiva introducció de personatges -i amb cada personatge nou una nova anècdota i una nova situació, una ampliació de la panoràmica, el temps com a element bàsic de la construcció del film -aqui és tot el cicle de les 4 estacions el que emmarca la vida d'aquest poble que es pot prendre com a significatiu de la vida italiana als anys del fascisme, l'ambientació i la creació de climes, que són al mateix temps el mètode d'aproximació a la realitat i la subjectivació d'aquella realitat, la seva fragmentació com en petits cristalls que, en unir-se, constitueixen un cos indicatiu del cos social de la Itàlia que va viure el realitzador.

I la música, dimensió màgica de l'obra de Fellini, que, si serveix per a confegir el ritme del film, en marca sobretot també el caràcter irreal: ens trobem contínuament davant d'una pel·lícula, no al davant de la història ni tant sols davant de la visió o del record que Fellini pugui servar d'aquesta història.

Tal és, tal ha estat, la voluntat d'aquest fabricant d'il·lusions que a Amarcord hi ha una seqüència que és com la clau per a la lectura del seu cinema: la sortida col·lectiva de tot el poble en barques per veure el gran transatlàntic que sols en cinema es pot veure. I la irrealitat mateixa, com en un somni, de l'aparició d'aquest Rex que un xicot descobreix entre la boira quan tothom estava adormit.

És aquesta una visió cinematogràfica tan tremendament irreal i tan gratificant a la imaginació de l'autor com a la dels protagonistes d'Amacord i a la de l'espectador, el seu destinatari.

Cinema és doncs, i no altra cosa, el que s'ofereix aquí: no la història, que s'ha fet llegenda, que és blasmada amb humor, i no l'humor que ha estat vençut per la tendresa, ni aquesta, que ha estat coberta pel vel boirós de l'amargor.

Una visió no gens didàctica, però prou lúcida i sanament divertida, d'un passat que no fou millor però que fou i feu història. I que va ser possible en una Itàlia encara actual, especialment a la ruralia i als ambients populars. Film que s'empara en les formes sense ocultar el que hi havia i el que hi ha als fons.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada