(Criteris de cinema és un bloc del grup Panorames de cinema)

Les amistats perilloses.

Dangerous Liaisons 1988 Stephen Frears
Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Keanu Reeves, Uma Thurman, Swoosie Kurtz, Mildred Natwick, Peter Capaldi

Les amistats perilloses és una pel·lícula sobre el desordre moral; i una fidel transcripció de la novel·la de Choderlos de Laclos, que li dona orígen i que és una fita històrica de la literatura llibertina.

Stephen Frears explora, amb un estil refinat, les aventures sentimentals del protagonista, injectat de principis amorals i en els quals, d'una manera transparent, s'efectua una dissolució política a través de la pròpia destrucció de les convencions.

Stephen Frears és un dels cronistes més solids de la crisi de la doble moral sexual contemporània. I exerceix al llarg de tot el metratge amb una elegantíssima crueltat, una diàfana translació de la causa de l'amoralitat.

John Malcovich, en el papel de Valmont, és un heroi modern, instal·lat en la permanent lluita de sexes que és a la vegada una lluita social, que sap passar de la comèdia a la tragèdia, de la frivolitat a l'amor, que coneix el dolor dels seus propis límits, que sap que la seva llibertat és només aparent.

Posteriorment, hem pogut veure la mateixa adaptació literaria signada per Milos Forman, popular gràcias al seu film Amadeus. Val a dir que tant l'una com l'altre són dues obres molt vàlides i vitals dins l'actualitat cinematogràfica. I és molt difícil fer comentaris crítics diferenciadors. Però si a la de Frears es contempla els personatges i les situacions projectades a una dimensió social decadent, la de la França abans de la revolució, a Valmont tot gira a l'entorn de les individualitats contemplades des de la perspectiva psicològica, en una estètica més dolça.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada