(Criteris de cinema és un bloc del grup Panorames de cinema)

Els àngels perduts

The Search 1948 Fred Zinnemann
Montgomery Clift, Aline Mc. Mahon, Wendell Corey

Fred Zinnemann, austríac de naixement i format en els ambients socialistes i post expresionistes alemanys, va emigrar als Estats Units quan Hitler va arribar al poder. Profundament antinazi i antiracista, el 1948 va tornar a Europa per començar, amb Els àngels perduts, el que seria una trilogia -completada amb Homes i Teresa- sobre les conseqüències de la guerra. Un film en què la capacitat i la voluntat documentarista de Zimmemann constitueixen el punt de partida bàsic per a la credibilitat i la força del testimoniatge humanístic que aspira comunicar.

Els àngels perduts va obtenir un èxit sonat en uns Estats Units molt sensibilitzats a causa de la guerra, i també segurament pel fet que el tractament de Zinnemann apel·la considerablement a l'emotivitat. Es per aquí, curiosament, que des d'un punt de vista crític se'l podria atacar.

El film americà del vienès Zinnemann, rodat a Berlin, té en la suma de documentarisme i de ficció la seva servitud i també la seva grandesa. El director va haver de passar aquesta maroma; en canvi, els qui van ser regraciats, i justament, amb un Oscar, van ser els guionistes.

Quant a Montgomery Clift, és el protagonista absolut, fent gala de la seva capacitat d'expressar les emocions més intenses sense el més mínim histrionisme i tant sols amb el moviment del seu rostre, i va comprendre, amb el coprotagonista, un quadre lligat i homogeni.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada